home
mijn Vragenboek
zoek 'n hexagram stel een vraag teken 'n hexagram
wat is de I Tjing? de Tien Vleugels voorwoord van Jung inleiding door Wilhelm US and UK flag over ons
steun onze site
Orakelboek
易經
het Hexagrammenboek

Als je liever handmatig het orakel wilt raadplegen of als je een bepaald hexagram willen nalezen, dan zijn de onderstaande opzoek schema's heel handig.

Orakelmunten

易經
het Hexagrammenboek

Als je liever handmatig het orakel wilt raadplegen of als je een bepaald hexagram willen nalezen, dan zijn de onderstaande opzoek schema's heel handig.






Schema 1,

Selecteer een hexagram middels de trigrammen:


Trigrammemindeling
Trigrammemindeling


Schema 2,

Kies een hexagram uit de onderstaande lijst.
De hexagrammen staan op volgorde van hun rangnummer:








同人

13. Tong Ren

Gemeenschap met Mensen



<




het Teken van hexagram Gemeenschap met Mensen cis:

  Trigram Qian , het Scheppende, de hemel
  Trigram Li , het Zich-Hechtende, het vuur

Het beeld van het bovenste oerteken, Qian, is de hemel; dat van het onderste, Li, is de vlam. De natuur van het vuur is: oplaaien naar de hemel. Dat geeft het idee van gemeenschap. De tweede lijn is het die door haar centraal wezen de vijf sterken om zich heen verzamelt. Het teken is het tegenstuk van hexagram 7, het Leger. Dáár: binnen gevaar, buiten gehoorzaamheid als wezen van het leger, dat voor zijn cohesie de éne sterke onder de vele zwakken nodig heeft. Hier: binnen klaarheid, buiten kracht, als wezen van de vreedzame vereniging van mensen, die daarvoor de éne zwakke onder de vele sterken nodig heeft.

De volgorde:
De dingen kunnen niet altijd stagneren. Daarom is het volgende teken: Gemeenschap met Mensen.

Vermengde tekens:
Gemeenschap met Mensen vindt liefde.

De beweging der beide trigrammen richt zich naar boven, is dus parallel. Ook de beide kerntekens Qian en Xun, die samen het hexagram ‘het Tegemoetkomen’ (nr. 44) vormen, duiden op gemeenschap. Het onderste trigram is Li, dat zon en vuur beduidt. De hemel wordt bijzonder licht door de toevoeging van het vuur.



het Oordeel bij hexagram Gemeenschap met Mensen cis:

同人于野,亨。利涉大川,利君子贞。

Gemeenschap met Mensen in de openlucht: Welslagen.
Het is bevorderlijk het grote water over te steken.
Bevorderlijk is standvastigheid van de edele.



De werkelijke gemeenschap der mensen moet tot stand komen op basis van kosmische belangstelling. Niet speciale doeleinden van het Ik, maar doeleinden van de gehele mensheid brengen duurzame gemeenschap onder de mensen teweeg. Daarom staat er: Gemeenschap met mensen in de openlucht geeft welslagen. Als er zulk een eendracht heerst kunnen ook moeilijke en gevaarlijke opgaven, zoals het oversteken van het grote water, worden volbracht. Om echter zulk een gemeenschap tot stand te kunnen brengen is er een standvastig en volhardend leider nodig, die duidelijke, begrijpelijke en bezielende oogmerken heeft, die hij met kracht weet na te streven. (Het binnenste trigram betekent klaarheid, het buitenste kracht.)

Commentaar op de Beslissing:

同人,柔得位得中,而应乎乾,曰同人。同人曰,同人于野,亨。利涉大川,乾行也。文明以健,中正而应,君子正也。唯君子为能通天下之志。

Gemeenschap met Mensen. Het weke vindt zijn plaats, vindt het midden, en het Scheppende is ermee in harmonie: dat betekent gemeenschap met mensen.
Gemeenschap met Mensen wil zeggen: ‘Gemeenschap met Mensen in de open lucht: welslagen. Het is bevorderlijk, het grote water over te steken.’
Het Scheppende is actief bezig. Orde en klaarheid verbonden met kracht; centraal, correct en in harmonische relatie: dat is de correctheid van de edele. Alleen de edele vermag aller wil onder de hemel te verenigen.



De werkelijke gemeenschap der mensen moet tot stand komen op basis van kosmische belangstelling. Niet Het weke, dat zijn plaats vindt in het midden en waarmee het Scheppende in harmonische relatie staat, is de tweede lijn. Deze dient men op te vatten als de vertegenwoordiger van het trigram Kun, dat zich op de tweede plaats van Qian heeft geïnstalleerd. Daarom komt deze lijn overeen met het karakter van de aarde en van de beambte. De zin ‘Gemeenschap met mensen in de open lucht’ wordt ook door deze lijn voorgesteld, die op de plaats van het veld staat (vgl. de negen op de tweede plaats in het hexagram ‘Het Scheppende’, nr. 1). De gemeenschap wordt hier tot stand gebracht door de beambte, niet door de heerser, en wel dankzij zijn karakter, niet als gevolg van zijn autoritaire positie.
Het karakter, dat zo iets tot stand vermag te brengen, wordt getekend door de eigenschappen der beide trigrammen. Orde en klaarheid zijn eigenschappen van Li, kracht komt van Qian. Eerst het weten, dan de kracht: dat is de weg die tot karaktervorming leidt.
De edele neemt, zelfs wanneer hij in een ondergeschikte positie geplaatst is, zijn plichten waar op correcte, onbaatzuchtige wijze en vindt de nodige ruggensteun bij de heerser, de vertegenwoordiger van het hemelse principe. De wil der mensen onder de hemel wordt weergegeven door het trigram Li, de verlichte wil, onder Qian, de hemel.
Het oversteken van het grote water wordt aangeduid door het kernteken Xun, dat hout betekent en aan een schip doet denken.






het Beeld van hexagram Gemeenschap met Mensen cis:

天与火,同人;君子以类族辨物。

Hemel te samen met vuur:
Het beeld van de Gemeenschap met Mensen.
Zo deelt de edele de stammen in en onderscheidt hij de
dingen.



De hemel heeft dezelfde bewegingsrichting als het vuur en is er toch van onderscheiden. Gelijk de lichtende lichamen aan de hemel voor de ordening en de indeling van de tijd dienen, zo moeten ook de menselijke samenleving en alle werkelijk bij elkaar horende dingen organisch gerangschikt zijn. De gemeenschap moet geen vermenging van de enkelingen, geen vermenging der dingen zijn - dat zou chaos betekenen, geen gemeenschap - maar heeft behoefte aan een organisch gerangschikte menigvuldigheid, wil ze tot orde kunnen leiden.



上九:同人于郊,无悔。
同人于郊,志未得也。

Bovenaan een negen betekent:

Gemeenschap met mensen op het veld. Geen berouw.



Hier ontbreekt de ware hartelijkheid. Men staat eigenlijk reeds buiten de gemeenschap met anderen. Maar men sluit zich aan. De gemeenschap omvat niet allen doch alleen de uiterlijk samenwonenden. Het 'veld' is de weide buiten de stad. Het uiteindelijke doel van de vereniging van de mensheid is hier nog niet bereikt. Men behoeft zich echter geen verwijten te maken. Men sluit zich bij het gezelschap aan zonder bijbedoelingen.
een gele cirkel die aangeeft dat dit de beheersende heer van het hexagram is
九五:同人,先号啕而后笑。大师克相遇。
同人之先,以中直也。大师相遇,言相克也。

Negen op de vijfde plaats betekent:

De gemeenschapsleden wenen eerst en klagen,
Maar later lachen zij.
Na grote strijd gelukt het hun elkaar te ontmoeten.



Twee mensen zijn uiterlijk gescheiden, maar in hun harten zijn ze één. Door hun plaats in het leven kunnen ze niet samenkomen. Vele hindernissen en obstakels staan hun geluk in de weg, en dat maakt hen treurig. Maar ze laten zich door niets scheiden, ze blijven elkaar trouw. En hoewel de overwinning van deze hindernissen grote strijd kost, zullen ze uiteindelijk zegevieren; en als ze elkaar dan vinden, zal hun droefheid veranderen in blijdschap.
Confucius zegt daarover:
'Het leven voert een ernstig man op bonte kronkelpaden.
Vaak wordt geremd de forse loop, dan gaat de weg weer effen.
Hier mag een welbespraakte geest in woorden vrij zich uiten,
Daar dient de zware wetenslast in zwijgzaamheid gedragen.
Doch waar twee mensenkinderen het eens zijn, in hun hart,
Daar breken zij de hardheid zelfs van ijzer of van brons.
Waar twee diep in hun hart elkaar volmaakt begrijpen,
Zijn woorden zoet en sterk als geur van orchideeën.'
九四:乘其墉,弗克攻,吉。
乘其墉,义弗克也,其吉,则困而反则也。

Negen op de vierde plaats betekent:

Hij klimt op zijn muur, hij kan niet aangrijpen. Heil!



Hier nadert de verzoening na de onenigheid. Weliswaar zijn er nog scheidende muren, waarop men tegenover elkaar staat. Maar de moeilijkheden zijn te groot. Men geraakt in nood, en door de nood komt men tot bezinning. Men kan niet vechten, en juist daarop berust het heil.
九三:伏戎于莽,升其高陵,三岁不兴。
伏戎于莽,敌刚也。三岁不兴,安行也。

Negen op de derde plaats betekent:

Verbergt wapens in het struikgewas,
Klimt op de hoge heuvel daarvóór.
Drie jaar lang verheft hij zich niet.



Hier is de gemeenschap omgeslagen in wantrouwen. Men wantrouwt de anderen, legt een geheime hinderlaag en tracht van verre de anderen te bespioneren. Men heeft te maken met een hardnekkige tegenstander, op wie men aldus geen vat kan krijgen. Hier wordt gewezen op hinderpalen die de gemeenschap met de anderen in de weg staan. Men heeft zelf bijbedoelingen en tracht de ander te overrompelen wanneer de gelegenheid zich voordoet. Maar juist hierdoor wordt men wantrouwig: men veronderstelt dezelfde listen bij de tegenstander en tracht erachter te komen wat die in zijn schild voert. Op deze wijze raakt men steeds verder van de ware gemeenschap af. Hoe langer het duurt, des te meer vervreemdt men van elkaar.
een gele cirkel die aangeeft dat dit de beheersende heer van het hexagram is
六二:同人于宗,吝。
同人于宗,吝道也。

Zes op de tweede plaats betekent:

Gemeenschap met mensen in de clan: beschaming.



Hier is het gevaar van cliquevorming op grond van persoonlijke en zelfzuchtige belangen. Zulke aaneensluitingen, die exclusief zijn en geen plaats voor allen hebben - die een deel der mensheid moeten verdoemen om te bereiken dat de anderen zich aaneen kunnen sluiten - ontstaan uit lage motieven en leiden daarom op den duur tot beschaming.
初九:同人于门,无咎。
出门同人,又谁咎也。

In het begin een negen betekent:

Gemeenschap met mensen in de poort. Geen blaam.



Het begin van een vereniging met mensen moet vóór de deur plaats vinden. Allen zijn elkaar even na, er bestaat nog geen particularisme. Zo maakt men geen fouten. De grondslagen van elke vereniging moeten gelijkelijk toegankelijk zijn voor allen. Geheime afspraken brengen onheil.
het Teken van hexagram Gemeenschap met Mensen cis:

   boven Trigram Qian , het Scheppende, de hemel
   beneden Trigram Li , het Zich-Hechtende, het vuur

Het beeld van het bovenste oerteken, Qian, is de hemel; dat van het onderste, Li, is de vlam. De natuur van het vuur is: oplaaien naar de hemel. Dat geeft het idee van gemeenschap. De tweede lijn is het die door haar centraal wezen de vijf sterken om zich heen verzamelt. Het teken is het tegenstuk van hexagram 7, het Leger. Dáár: binnen gevaar, buiten gehoorzaamheid als wezen van het leger, dat voor zijn cohesie de éne sterke onder de vele zwakken nodig heeft. Hier: binnen klaarheid, buiten kracht, als wezen van de vreedzame vereniging van mensen, die daarvoor de éne zwakke onder de vele sterken nodig heeft.

De volgorde:
De dingen kunnen niet altijd stagneren. Daarom is het volgende teken: Gemeenschap met Mensen.

Vermengde tekens:
Gemeenschap met Mensen vindt liefde.

De beweging der beide trigrammen richt zich naar boven, is dus parallel. Ook de beide kerntekens Qian en Xun, die samen het hexagram ‘het Tegemoetkomen’ (nr. 44) vormen, duiden op gemeenschap. Het onderste trigram is Li, dat zon en vuur beduidt. De hemel wordt bijzonder licht door de toevoeging van het vuur.
het Oordeel bij hexagram Gemeenschap met Mensen cis:

同人于野,亨。利涉大川,利君子贞。

Gemeenschap met Mensen in de openlucht: Welslagen.
Het is bevorderlijk het grote water over te steken.
Bevorderlijk is standvastigheid van de edele.



De werkelijke gemeenschap der mensen moet tot stand komen op basis van kosmische belangstelling. Niet speciale doeleinden van het Ik, maar doeleinden van de gehele mensheid brengen duurzame gemeenschap onder de mensen teweeg. Daarom staat er: Gemeenschap met mensen in de openlucht geeft welslagen. Als er zulk een eendracht heerst kunnen ook moeilijke en gevaarlijke opgaven, zoals het oversteken van het grote water, worden volbracht. Om echter zulk een gemeenschap tot stand te kunnen brengen is er een standvastig en volhardend leider nodig, die duidelijke, begrijpelijke en bezielende oogmerken heeft, die hij met kracht weet na te streven. (Het binnenste trigram betekent klaarheid, het buitenste kracht.)

Commentaar op de Beslissing:

同人,柔得位得中,而应乎乾,曰同人。同人曰,同人于野,亨。利涉大川,乾行也。文明以健,中正而应,君子正也。唯君子为能通天下之志。

Gemeenschap met Mensen. Het weke vindt zijn plaats, vindt het midden, en het Scheppende is ermee in harmonie: dat betekent gemeenschap met mensen.
Gemeenschap met Mensen wil zeggen: ‘Gemeenschap met Mensen in de open lucht: welslagen. Het is bevorderlijk, het grote water over te steken.’
Het Scheppende is actief bezig. Orde en klaarheid verbonden met kracht; centraal, correct en in harmonische relatie: dat is de correctheid van de edele. Alleen de edele vermag aller wil onder de hemel te verenigen.



De werkelijke gemeenschap der mensen moet tot stand komen op basis van kosmische belangstelling. Niet Het weke, dat zijn plaats vindt in het midden en waarmee het Scheppende in harmonische relatie staat, is de tweede lijn. Deze dient men op te vatten als de vertegenwoordiger van het trigram Kun, dat zich op de tweede plaats van Qian heeft geïnstalleerd. Daarom komt deze lijn overeen met het karakter van de aarde en van de beambte. De zin ‘Gemeenschap met mensen in de open lucht’ wordt ook door deze lijn voorgesteld, die op de plaats van het veld staat (vgl. de negen op de tweede plaats in het hexagram ‘Het Scheppende’, nr. 1). De gemeenschap wordt hier tot stand gebracht door de beambte, niet door de heerser, en wel dankzij zijn karakter, niet als gevolg van zijn autoritaire positie.
Het karakter, dat zo iets tot stand vermag te brengen, wordt getekend door de eigenschappen der beide trigrammen. Orde en klaarheid zijn eigenschappen van Li, kracht komt van Qian. Eerst het weten, dan de kracht: dat is de weg die tot karaktervorming leidt.
De edele neemt, zelfs wanneer hij in een ondergeschikte positie geplaatst is, zijn plichten waar op correcte, onbaatzuchtige wijze en vindt de nodige ruggensteun bij de heerser, de vertegenwoordiger van het hemelse principe. De wil der mensen onder de hemel wordt weergegeven door het trigram Li, de verlichte wil, onder Qian, de hemel.
Het oversteken van het grote water wordt aangeduid door het kernteken Xun, dat hout betekent en aan een schip doet denken.


het Beeld van hexagram Gemeenschap met Mensen cis:

天与火,同人;君子以类族辨物。

Hemel te samen met vuur:
Het beeld van de Gemeenschap met Mensen.
Zo deelt de edele de stammen in en onderscheidt hij de
dingen.



De hemel heeft dezelfde bewegingsrichting als het vuur en is er toch van onderscheiden. Gelijk de lichtende lichamen aan de hemel voor de ordening en de indeling van de tijd dienen, zo moeten ook de menselijke samenleving en alle werkelijk bij elkaar horende dingen organisch gerangschikt zijn. De gemeenschap moet geen vermenging van de enkelingen, geen vermenging der dingen zijn - dat zou chaos betekenen, geen gemeenschap - maar heeft behoefte aan een organisch gerangschikte menigvuldigheid, wil ze tot orde kunnen leiden.




het kernhexagram:

44. Gou
het Tegemoetkomen

b
上九:同人于郊,无悔。
同人于郊,志未得也。

Bovenaan een negen betekent:

Gemeenschap met mensen op het veld. Geen berouw.



Hier ontbreekt de ware hartelijkheid. Men staat eigenlijk reeds buiten de gemeenschap met anderen. Maar men sluit zich aan. De gemeenschap omvat niet allen doch alleen de uiterlijk samenwonenden. Het 'veld' is de weide buiten de stad. Het uiteindelijke doel van de vereniging van de mensheid is hier nog niet bereikt. Men behoeft zich echter geen verwijten te maken. Men sluit zich bij het gezelschap aan zonder bijbedoelingen.


een gele cirkel die aangeeft dat dit de beheersende heer van het hexagram is
九五:同人,先号啕而后笑。大师克相遇。
同人之先,以中直也。大师相遇,言相克也。

Negen op de vijfde plaats betekent:

De gemeenschapsleden wenen eerst en klagen,
Maar later lachen zij.
Na grote strijd gelukt het hun elkaar te ontmoeten.



Twee mensen zijn uiterlijk gescheiden, maar in hun harten zijn ze één. Door hun plaats in het leven kunnen ze niet samenkomen. Vele hindernissen en obstakels staan hun geluk in de weg, en dat maakt hen treurig. Maar ze laten zich door niets scheiden, ze blijven elkaar trouw. En hoewel de overwinning van deze hindernissen grote strijd kost, zullen ze uiteindelijk zegevieren; en als ze elkaar dan vinden, zal hun droefheid veranderen in blijdschap.
Confucius zegt daarover:
'Het leven voert een ernstig man op bonte kronkelpaden.
Vaak wordt geremd de forse loop, dan gaat de weg weer effen.
Hier mag een welbespraakte geest in woorden vrij zich uiten,
Daar dient de zware wetenslast in zwijgzaamheid gedragen.
Doch waar twee mensenkinderen het eens zijn, in hun hart,
Daar breken zij de hardheid zelfs van ijzer of van brons.
Waar twee diep in hun hart elkaar volmaakt begrijpen,
Zijn woorden zoet en sterk als geur van orchideeën.'


九四:乘其墉,弗克攻,吉。
乘其墉,义弗克也,其吉,则困而反则也。

Negen op de vierde plaats betekent:

Hij klimt op zijn muur, hij kan niet aangrijpen. Heil!



Hier nadert de verzoening na de onenigheid. Weliswaar zijn er nog scheidende muren, waarop men tegenover elkaar staat. Maar de moeilijkheden zijn te groot. Men geraakt in nood, en door de nood komt men tot bezinning. Men kan niet vechten, en juist daarop berust het heil.


九三:伏戎于莽,升其高陵,三岁不兴。
伏戎于莽,敌刚也。三岁不兴,安行也。

Negen op de derde plaats betekent:

Verbergt wapens in het struikgewas,
Klimt op de hoge heuvel daarvóór.
Drie jaar lang verheft hij zich niet.



Hier is de gemeenschap omgeslagen in wantrouwen. Men wantrouwt de anderen, legt een geheime hinderlaag en tracht van verre de anderen te bespioneren. Men heeft te maken met een hardnekkige tegenstander, op wie men aldus geen vat kan krijgen. Hier wordt gewezen op hinderpalen die de gemeenschap met de anderen in de weg staan. Men heeft zelf bijbedoelingen en tracht de ander te overrompelen wanneer de gelegenheid zich voordoet. Maar juist hierdoor wordt men wantrouwig: men veronderstelt dezelfde listen bij de tegenstander en tracht erachter te komen wat die in zijn schild voert. Op deze wijze raakt men steeds verder van de ware gemeenschap af. Hoe langer het duurt, des te meer vervreemdt men van elkaar.


een gele cirkel die aangeeft dat dit de beheersende heer van het hexagram is
六二:同人于宗,吝。
同人于宗,吝道也。

Zes op de tweede plaats betekent:

Gemeenschap met mensen in de clan: beschaming.



Hier is het gevaar van cliquevorming op grond van persoonlijke en zelfzuchtige belangen. Zulke aaneensluitingen, die exclusief zijn en geen plaats voor allen hebben - die een deel der mensheid moeten verdoemen om te bereiken dat de anderen zich aaneen kunnen sluiten - ontstaan uit lage motieven en leiden daarom op den duur tot beschaming.


初九:同人于门,无咎。
出门同人,又谁咎也。

In het begin een negen betekent:

Gemeenschap met mensen in de poort. Geen blaam.



Het begin van een vereniging met mensen moet vóór de deur plaats vinden. Allen zijn elkaar even na, er bestaat nog geen particularisme. Zo maakt men geen fouten. De grondslagen van elke vereniging moeten gelijkelijk toegankelijk zijn voor allen. Geheime afspraken brengen onheil.